Hoppa till innehåll

Däcksmännen på Blidösund

Däcksmännen, eller matroser som de kallas idag, är en del av besättningen som med varierande uppgifter säkerhetsställer att S/S Blidösund är fullt fungerande och driftklar. Historiskt sett har det varit krävande arbetsinsatser, som delvis består än idag.

Blidösund: Sommargäster, tunga laster och däcksmännens arbete

1910- och 1920-talet: Sommargäster och en tungt lastad ångbåt
Under 1910- och 1920-talen var det vanligt för familjer att flytta ut till skärgården för sommaren, med på ångbåtsresan tog resenärerna ett omfattande bohag. Däcksmännen, är en central del av besättningen som med varierade uppgifter säkerställer att S/S Blidösund är fullt fungerande och driftklar tillsammans med övrig besättning. Arbetet är en levande del av vår ångbåts historia och en påminnelse om dom hårda arbetsvillkoren som delvis består än idag.

1930-talet:Förändrade arbetsuppgifter
På 1930-talet vistades sommargästerna kortare perioder i skärgården, vilket reducerade mängden personliga tillhörigheter som behövde fraktas. Trots detta blev däcksmännens arbete inte mycket lättare. Carl-Eric Carlsson, som tjänstgjorde som däcksman på 30-talet, berättade om de fysiska påfrestningarna: att stå till rors och bära ombord 80 –100 kilo tunga kolsäckar till ångpannan. Dessutom hanterade däcksmännen gods som fraktades till omkring 10-talet affärer belägna Blidö och Yxlan. Blev det tid över gällde skrubbning, fejning, målning och fönsterputsning.

Vedtransporter och S/S Blidösunds nya era

Världskrigen: Vedtransporter och tyngre arbete
Under första och andra världskriget, när kol var en bristvara, eldades S/S Blidösund med ved i stället med kol. Detta innebar ännu tyngre arbete för däcksmännen som fick hämta ved vid bryggorna och bära den ner till maskinrummet. På 1950-talet var mängden gods som skulle fraktas fortfarande betydande. Vid ett tillfälle var 150 cyklar stuvade på taket när S/S Blidösund lämnade Stockholm. Varor skulle också lastas till affärer på öarna. Däcksmännen var nu enbart tre och med glesare arbetstillfällen på grund av nya snabbåtar och ökad buss- och biltrafik.

Återkomsten 1969: Ny Era och Nya Uppgifter
När färjorna till Yxlan och Blidö kom i mitten av 1950-talet blev biltrafiken en för tuff konkurrens och Blidösunds trafik upphörde 1961. S/S Blidösunds linje återupptogs 1969 med förändrade arbetsuppgifter för däcksmännen. Tungt fraktgods förekom inte längre på ångbåten, men nya uppgifter tog dess plats inom kryssningar och nya turer uppstod, bland dessa var turer till Strängnäs, fredags- och söndagsturer via Blidösundet, båtburna stadsvandringar och Ångbåtsmusiken.

Idag: Ett unikt och krävande arbete

Idag arbetar en till två däcksmän ombord på S/S Blidösund jämförelse med moderna fartyg innebär S/S Blidösund fortfarande ett fysiskt krävande och unikt arbete med att hantera trossar, landgång, friholtar, kol och slagg. Med dagens kryssningar som fokuserar på att ge en bra upplevelse och service till gästerna spelar däckmännens arbete fortfarande en viktig roll.

Blidösunds historia

Blidökriget

En kamp för bättre båttrafik under 1900-talet resulterade i ett eget ångfartyg – S/S Blidösund!

Byssan, ångbåtens kök

Från koleldade spisar till dagens lösningar, men traditioner som ångbåtsbiffen lever vidare i det historiska köket.

Matsalarna

På övre däck av S/S Blidösund finns en restaurang uppdelad i Damsalongen, Stora Matsalen och Lilla Matsalen.